Στα νέα ψέματα του Δημάρχου ΒΒΒ, απαντά η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ με αλήθειες.

Δεν είναι στις προθέσεις της Διοίκησης του ΕΔΣΝΑ η αντιπαράθεση με τους αιρετούς εκπροσώπους των μελών - Δήμων του , γιατί είναι μια διαδικασία που υπονομεύει τη συλλογική προσπάθεια να αλλάξουμε μοντέλο στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, μετά από μια μεγάλη περίοδο αδράνειας κι απραξίας.

Θεωρούμε ότι δεν υπηρετεί το συμφέρον των πολιτών και το μεγάλο μας στόχο, η διαρκής ανταλλαγή ανακοινώσεων με το Δήμαρχο ΒΒΒ κ. Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, ο οποίος εκδίδει διαρκώς ψευδείς και συκοφαντικές ανακοινώσεις σε βάρος αποφάσεων που έχουν ληφθεί από τα συλλογικά όργανα του ΕΔΣΝΑ, στα οποία συμμετέχουν τόσο εκπρόσωποι της πρωτοβάθμιας, όσο και της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης.

Σε όλες τις ανακοινώσεις του Δημάρχου των 3 Β, έχουμε δώσει άμεσα ξεκάθαρες απαντήσεις, οι οποίες αποδεικνύουν την νομιμότητα και τη διαφάνεια των αποφάσεων που έχουν ληφθεί.

Ο κ. Δήμαρχος όμως, προφανώς έχοντας πάθει vertigo από το πλήθος των ανακοινώσεων που εκδίδει , δείχνει είτε ότι δεν αντιλαμβάνεται το περιεχόμενο των απαντήσεων μας, είτε αρέσκεται να επανέρχεται στα ίδια και τα ίδια , πέφτοντας διαρκώς σε «κενά αέρος» , όσον αφορά την ακρίβεια των όσων ισχυρίζεται.

Με αφορμή λοιπόν τη νέα ανακοίνωση που εξέδωσε , είμαστε υποχρεωμένοι να επανέλθουμε και να αναδείξουμε για μια ακόμη φορά τα ψέματα που χρησιμοποιεί , για να δυσφημήσει τη σημερινή Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ .

Στα νέα ψέματα του κ. Κωνσταντέλλου, απαντάμε για μια ακόμη φορά με αλήθειες.

Πρώτο ψέμα, ισχυρίζεται ότι το κόστος διαχείρισης της Μονάδας επεξεργασίας στραγγισμάτων θα είναι 48 εκατομμύρια , για έξι χρόνια. Δηλαδή ετήσιο κόστος 8 εκ. ευρώ για τον ΕΔΣΝΑ.

Η αλήθεια είναι ότι το κόστος θα είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερο και δεν θα ξεπεράσει τα 6,1 εκ. ευρώ ετησίως. Κι αυτό γιατί στις 17/12/2020 προκηρύχθηκε διαγωνισμός με θέμα «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΥΞΗΣΗΣ ΔΥΝΑΜΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΟΝΑΔΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ ΤΗΣ Ο.Ε.Δ.Α. ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ» διάρκειας 4 ετών, συνολικού προϋπολογισμού 22,4 εκ ευρώ πλέον ΦΠΑ (δηλ. 27,8 εκ ευρώ) με δικαίωμα προαίρεσης για έως 4 επιπλέον έτη , προϋπολογισμού 16,8 εκ. ευρώ πλέον ΦΠΑ (δηλ. 20,8 εκ ευρώ).

Συνεπώς, ο αρχικός προϋπολογισμός είναι 48,6 εκ ευρώ αλλά για διάρκεια 8 ετών (δηλαδή 6,1 εκ. ευρώ ετησίως) και όχι για διάρκεια 6 ετών και 8 εκ. ευρώ ετησίως όπως λανθασμένα ισχυρίζεται ο Δήμαρχος ΒΒΒ.

Τονίζουμε ότι το τελικό κόστος θα είναι ακόμη χαμηλότερο, αφού τα 48,6 εκ. ευρώ είναι το ποσό που αφορά τον αρχικό προϋπολογισμό του διαγωνισμού και όχι το πραγματικό τελικό κόστος του ΕΔΣΝΑ, μετά την έκπτωση που θα δοθεί. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο σημερινός ανάδοχος λειτουργεί το εν λόγω έργο με έκπτωση 13,3%.επί του αρχικού προϋπολογισμού. Κι εύλογα αναρωτιόμαστε: ο κ. Κωνσταντέλλος στο Δήμο ΒΒΒ πως υπολογίζει τα κόστη των έργων; Με βάση τον αρχικό τους προϋπολογισμό, ή με βάση το τελικό ύψος της ανάθεσης , μετά την έκπτωση που δίνουν οι ανάδοχοι;

Ψέμα δεύτερο, ο Δήμαρχος ΒΒΒ εσκεμμένα αποκρύπτει το συνολικό μέγεθος του συγκεκριμένου έργου.

Η αλήθεια είναι ότι ο νέος διαγωνισμός προβλέπει επαύξηση της δυναμικότητας των Μονάδων Επεξεργασίας Στραγγισμάτων κατά 25% (από τα 800m3/ημέρα στα 1000m3/ημέρα), χωρίς αντίστοιχου ποσοστού αύξηση του προϋπολογισμού. Επιπλέον, προβλέπεται εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και μετεγκατάστασης αυτών.

Ψέμα τρίτο, ο Δήμαρχος ΒΒΒ λέει ψέματα όταν μιλά για αναθέσεις εκατομμυρίων ευρώ από τον ΕΔΣΝΑ για την απολύμανση κάδων, σε νεοσύστατη ΙΚΕ.

Η αλήθεια είναι πως όλες οι υπηρεσίες που αφορούν καθαρισμό και απολύμανση
των κάδων προσωρινής αποθήκευσης στερεών αποβλήτων και των κάδων ανακυκλώσιμων υλικών», που έχουν πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια των ετών 2020 έως 2021 , έγιναν μετά από αιτήματα Δήμων και μετά την υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων που συνάφθηκαν με τους Δήμους της Δυτικής Αττικής. Συγκεκριμένα έχουν συναφθεί οι κάτωθι συμβάσεις με τον οικονομικό φορέα Φίλης - Αθανάσιος και ΣΙΑ Ε.Ε.:
• Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 4251/10.04.2020 για 12.600 κάδους των Δήμων Δυτικής Αττικής (Ελευσίνας, Μάνδρας – Ειδυλλίας, Ασπροπύργου, Μεγαρέων, Φυλής) με ποσό 424.504,08 € , συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%
• Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 10893/11.09.2020 για 12.600 κάδους των Δήμων Δυτικής Αττικής (Ελευσίνας, Μάνδρας – Ειδυλλίας, Ασπροπύργου, Μεγαρέων, Φυλής) με ποσό 424.504,08 € , συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%
• Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 15851/31.12.2020 για 8.600 κάδους των Δήμων Δυτικής Αττικής (Ελευσίνας, Μάνδρας – Ειδυλλίας, Ασπροπύργου, Μεγαρέων) με ποσό 384.970,40 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%
• Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 1291/03.02.2021 για 8.600 κάδους των Δήμων Δυτικής Αττικής (Ελευσίνας, Μάνδρας – Ειδυλλίας, Ασπροπύργου, Μεγαρέων) με ποσό 609.874,16 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%
Επίσης, ενόψει της πανδημίας του κορονοϊού ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έχει αναθέσει για το έτος 2020 δύο συμβάσεις στην εταιρεία Χ. Ζωβοΐλης – Σ. Καπάτος Ο.Ε. για υπηρεσίες που αφορούν την «Απολύμανση των κάδων ανακύκλωσης χαρτιού και των απορριμματικοβωτίων», συνολικού ποσού 502.586,88 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% (251.293,44 έκαστη σύμβαση).
Επιπλέον, σχετικά με τις εργασίες «Απολύμανσης των κεντρικών χώρων, όλων των εργοταξιακών χώρων και των οχημάτων» έχουν συναφθεί συνολικά έξι (6) συμβάσεις με τον οικονομικό φορέα Χ. Ζωβοΐλης – Σ. Καπάτος Ο.Ε. κατά τη διάρκεια των ετών 2020 -2021 και συγκεκριμένα
• μια σύμβαση με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης συνολικής αξίας 24.229,60 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%,
• τέσσερις συμβάσεις με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης λόγω Covid -19 συνολικής αξίας 2.655.357,70 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% ,
• καθώς και μια σύμβαση με τη διαδικασία του ανοιχτού διεθνή διαγωνισμού αξίας 1.092.481,81 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%.
Όλες οι ανωτέρω συμβάσεις έχουν ελεγχθεί από την επίτροπο του ελεγκτικού συνεδρίου και βρέθηκαν καθ’ όλα νόμιμες.
Από τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύεται
1. ο ψευδής ισχυρισμός του Δημάρχου ΒΒΒ, αφού δεν έχει ανατεθεί καμία σύμβαση σχετική με την απολύμανση σε οικονομικό φορέα εταιρικού τύπου Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας (Ι.Κ.Ε.) και μάλιστα νεοσύστατης.
2. Ο ψευδής ισχυρισμός του ότι η αξία των συμβάσεων που αφορούν τις «Υπηρεσίες καθαρισμού και απολύμανσης των κάδων προσωρινής αποθήκευσης στερεών αποβλήτων και των κάδων ανακυκλώσιμων υλικών» για τέσσερις Δήμους ανέρχεται στα 5 εκ. ευρώ, αφού το πραγματικό κόστος της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι 1.843.852,72 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%.
Προφανώς για μια ακόμη φορά ή έχει λάθος πληροφόρηση ο Δήμαρχος, ή σκόπιμα φουσκώνει το κόστος των υπηρεσιών που πληρώνει ο ΕΔΣΝΑ, προσθέτοντας σε αυτές κι άλλες υπηρεσίες.
Ψέμα τέταρτο, λέει ψέματα ο Δήμαρχος ΒΒΒ όταν ισχυρίζεται πως η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ αποκρύπτει το πραγματικό κόστος του «εξευγενισμού» του υπολείμματος του μπλε κάδου.
Η αλήθεια είναι ότι έχει δοθεί ξεκάθαρη και αναλυτική απάντηση ως προς τη συγκεκριμένη δράση, με το δελτίο τύπου που εξέδωσε ο ΕΔΣΝΑ στις 12 Νοεμβρίου. Πέραν των στοιχείων που αναφέρονται στο δελτίο αυτό, διευκρινίζουμε επιπλέον ότι:
• Η συνολική δαπάνη για διαχείριση 200.000 τόνων υπολειμμάτων του μπλε κάδου είναι 10.500.250 ευρώ, όπως διαμορφώθηκε μετά από ανοικτό διεθνή διαγωνισμό, δηλαδή 52,5 ευρώ ανά τόνο.
• Το υπόλειμμα του μπλε κάδου δεν περιλαμβάνει καθαρό υλικό (για αυτό το λέμε υπόλειμμα) και χωρίς την επιπλέον διαχείριση θα οδηγούνταν προς υγειονομική ταφή.
• Με την επεξεργασία του υπολείμματος, 50% αυτού μετατρέπεται σε δευτερογενές καύσιμο και το υπόλοιπο 50% αποτελεί ουσιαστικά αδρανές υλικό και οδηγείται προς ταφή.
• Με τον τρόπο αυτό ο ΕΔΣΝΑ εκτρέπει 100.000 τόνους με πολύ μικρή πυκνότητα από την ταφή εντός της πενταετίας, επομένως αυξάνει τη διάρκεια ζωής του ΧΥΤΑ . Δεν χρεώνεται το τέλος ταφής που ξεκινάει από τα 20 ευρώ ανά τόνο και φτάνει ως τα 55 ευρώ ανά τόνο την 1/1/2027.
• Μόνο από την αποφυγή του τέλους ταφής τα οφέλη του ΕΔΣΝΑ εκτιμώνται σε πάνω από 3.500.000 ευρώ στην πενταετία.

Ψέμα πέμπτο, λέει ψέματα ο Δήμαρχος ΒΒΒ όταν ισχυρίζεται στην ανακοίνωσή του ότι δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα πραγματικά στοιχεία κι έχει υπερ- κοστολογηθεί η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων του Γραμματικού.
Η αλήθεια είναι ότι
• ο προϋπολογισμός της σύμβασης και οι προς επεξεργασία ποσότητες αναφέρονται στο τεύχος της με αρ. πρωτ. 14049/10-11-2021 διακήρυξης που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΕΔΣΝΑ και διαθέσιμη για κάθε ενδιαφερόμενο. Περισσότερη διαφάνεια δεν μπορεί να υπάρξει.
• Το έργο, που περιλαμβάνει μονάδα επεξεργασίας δυναμικότητας 60.000 τόνων συμμίκτων απορριμμάτων ανά έτος και μονάδα επεξεργασίας βιοαποβλήτων δυναμικότητας 20.000 τόνων ανά έτος, έχει συνολικό προϋπολογισμό 44,3 εκ. ευρώ πλέον ΦΠΑ , στον οποίο περιλαμβάνονται όλα τα έργα υποδομής και τα απαραίτητα κτίρια.
• Πρόκειται για μία από τις φθηνότερες μονάδες στην Ευρώπη, ειδικότερα εφόσον ληφθεί υπόψη ότι σε έργα αντίστοιχης δυναμικότητας και τεχνολογίας το επενδυτικό κόστος ξεκινάει από 50 - 60 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
• Αναφορικά με το λειτουργικό κόστος, αυτό σύμφωνα με τα Τεύχη Δημοπράτησης δεν θα ξεπερνάει τα 52.5 ευρώ ανά τόνο, επομένως αναμένεται ακόμα χαμηλότερο με τις σχετικές εκπτώσεις.
• Και πάλι πρόκειται για μια μονάδα με χαμηλό λειτουργικό κόστος αν συγκρίνει κανείς με τη γειτονική Ιταλία όπου το μέσο λειτουργικό κόστος αντίστοιχων μονάδων είναι 75 ευρώ τον τόνο.

Τέλος, όσον αφορά το ζήτημα που θέτει στην ανακοίνωσή του ο Δήμαρχος ΒΒΒ για τις αμοιβές συμβούλων, αναρωτιόμαστε τι πραγματικά συμβαίνει. Αν λέει συνειδητά ανακρίβειες , μπερδεύοντας στις ανακοινώσεις του το κόστος των μελετών ωρίμανσης με το κόστος των συμβούλων για τους διαγωνισμούς που γίνονται μέσω ΣΔΙΤ. Η αν πραγματικά δεν γνωρίζει το αντικείμενο κι εκτίθεται διαρκώς αναπαραγάγοντας ανακρίβειες. Ότι όμως κι αν ισχύει, η αλήθεια είναι μια, βλάπτει με τους ισχυρισμούς του το κύρος της Αυτοδιοίκησης και των συλλογικών οργάνων του ΕΔΣΝΑ.

Τέλος, όταν αναφέρεται ο κ. Κωνσταντέλλος στις ανακοινώσεις του σε Διευθυντήρια, καλά θα κάνει «να μην τρίβει την πλάτη του στην γκλίτσα του τσοπάνη».

Στον ΕΔΣΝΑ δεν λειτουργούν Διευθυντήρια , αλλά συλλογικά όργανα. Οι αποφάσεις του ΕΔΣΝΑ λαμβάνονται συλλογικά , δημοκρατικά με γνώμονα το συμφέρον των δήμων μελών του Συνδέσμου.

Στην Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ συμμετέχουν εκπρόσωποι τόσο του πρώτου (Δήμοι) όσο και του δεύτερου (Περιφέρεια) βαθμού αυτοδιοίκησης.
Οι συνεδριάσεις γίνονται με απόλυτη τήρηση των διατάξεων περί ύπαρξης απαρτίας, σύγκλησης και λήψης αποφάσεων ελέγχονται δε ως προς τη νομιμότητά τους από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Μήπως ο κ. Δήμαρχος ΒΒΒ κρίνει εξ ιδίων τα αλλότρια και λειτουργεί στο δικό του Δήμο το Διευθυντήριο που αναφέρει , το οποίο μάλιστα ενισχύεται από στελέχη της προηγούμενης Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής, με την οποία ο κ. Δήμαρχος είχε αγαστή συνεργασία τα προηγούμενα χρόνια;

Μήπως το Διευθυντήριο αυτό όχι μόνον λειτουργεί, αλλά παίρνει και «γραμμή» από πρώην Υπουργούς της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που επισκέπτονται το γραφείο του κ. Κωνσταντέλλου βραδινές ώρες, μετά από την ολοκλήρωση συνεδριάσεων συλλογικών οργάνων της αυτοδιοίκησης της Αττικής;

Πως γίνεται να μην έβγαζε τα προηγούμενα χρόνια τσιμουδιά για την απραξία στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων ο λαλίστατος σήμερα Δήμαρχος ΒΒΒ ; Τι είναι αυτό που τον συνδέει με την προηγούμενη κυβέρνηση και την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή ;

Στα ερωτήματα που θέτει ο κ. Κωνσταντέλλος, η σημερινή Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ απαντά με ειλικρίνεια και παράθεση πραγματικών στοιχείων.

Ελπίζουμε να έχει το ίδιο θάρρος κι εκείνος και να απαντήσει σε αυτά που του θέτουμε, όχι στη Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, αλλά στους συναδέλφους του Δημάρχους της Αττικής. Αφού φυσικά πρώτα συνέλθει από το vertigo στο οποίο έχει περιέλθει.